Heeft u een klacht over uw huisarts of een medewerker in de praktijk, laat dit dan uw huisarts weten!
Als wij niet weten dat u ontevreden bent, kunnen wij ook niet proberen de klacht op te lossen. Een klacht kan te maken hebben met het gegeven advies, de behandeling of bejegening door de zorgverlener of de wachttijden aan de telefoon.
De klacht kan gericht zijn tegen de huisarts, doktersassistente, praktijkondersteuner of waarnemend huisarts in de huisartsenpraktijk .
Stappenplan indienen klacht:
Stap 1: Bespreek uw klacht met uw huisarts
U kunt hiervoor een afspraak maken bij uw huisarts of een formulier invullen welke u bij de assistente kun opvragen of hier kunt downloaden. Nadat u deze dan weer in de praktijk inlevert, zal uw huisarts contact met u opnemen.
Stap 2: Inschakelen van een onafhankelijke klachtenfunctionaris
Komt u er samen niet uit, dan kunt u de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing voor uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen om bij de klacht te bemiddelen. Daarbij kiest de klachtenfunctionaris geen partij, maar helpt u en de huisarts om de klacht samen op te lossen. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt is vertrouwelijk.
U kunt de klachtenfunctionaris bereiken door een mail te sturen naar klachtenfunctionaris@ of via tel nr. 06-5751091. hoogzorg. nl
Er zijn voor u geen kosten verbonden aan het gebruik maken van de onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Stap 3: Klacht voorleggen aan landelijk erkende geschilleninstantie
Als u er met uw huisarts en met de bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, dan kunt u uw klachten voorleggen aan een landelijk erkende geschilleninstantie. Die doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen.
Elke zorgaanbieder in Nederland is aangesloten bij een erkende geschilleninstantie voor huisartsenzorg. De onafhankelijke klachtenfunctionaris kan u helpen in contact te komen met de betreffende geschilleninstantie.
Stap 4: Melden klacht/geschil via SKGE
Heeft u geprobeerd om het gesprek met uw huisarts aan te gaan, maar heeft dit niet tot een bevredigende oplossing geleid? Dan kan de klachtenfunctionaris bemiddelen tussen u en de huisarts.
1. Vul op de website van SKGE het klachtenformulier zo volledig mogelijk in en druk vervolgens op verzenden. Hiermee geeft u toestemming aan SKGE om informatie over de klacht uit te wisselen met de huisarts; de huisarts om informatie in relatie met de klacht te delen met SKGE; SKGE om de klachtbrief door te sturen naar de huisarts.
2. Dient u de klacht in namens iemand anders? Dan moet deze persoon een machtiging invullen om de uitwisseling van zijn/haar gegevens mogelijk te maken.
3. SKGE controleert of de huisarts bij SKGE is aangesloten.
4. De klachtenfunctionaris neemt binnen maximaal 2 weken contact met u op voor een toelichting en om de diverse mogelijkheden te bespreken.
5. Als u de klacht wenst door te zetten, neemt de klachtenfunctionaris vervolgens contact op met de huisarts voor een reactie.
6. De klachtenfunctionaris koppelt deze aan u terug.
7. Dit proces van hoor en wederhoor (dat zowel telefonisch kan, als in de vorm van een ‘live’ bemiddelingsgesprek) gaat door totdat er een bevredigende oplossing is bereikt.
8. Lukt dit niet, dan kunt u eventueel een geschillenprocedure starten.